CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Love Has Tied Our Hearts Together

Daisypath Anniversary tickers

My Little Princess

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, April 9, 2013

~Ultrasound, MRI, Biopsy~



Bagi wanita yang concern dengan penjagaan diri dan mahu bebas dari penyakit nombor 1 di kalangan wanita, pasti mereka akan melakukan "pemeriksaan payudara berkala"; samada melakukannya sendiri ataupun berjumpa dengan doktor anda.

Saya pernah menjalani pemeriksaan payudara kira-kita 3 tahun lepas.  Masa tu saya agak risau kerana terdapat ketulan di bahagian atas payudara.  Memang masa tu "tersangat" risau dan agak malu nak jumpa doktor.  Tapi bila jumpa doktor je terus saya rasa marah, menyampah (bold dan merah sebab nak menunjukkan betapa marah time tu).  Doktor yang saya jumpa bekerja di Klinik Kesihatan ***.  Ya, klinik kerajaan oulsss!

Doktor yang saya jumpa secara luarannya adalah seorang wanita berumur pertengahan 30an, bertudung labuh dan sungguh bercirikan seorang muslimah sejati.  Syukur!

Tapi kenapa saya marah dan menyampah?

Sebab bahasa yang doktor guna tak sesuai dengan perwatakan muslimahnya dan saya boleh judge bahawa dia bukanlah seorang doktor yang cuba menyelami perasaan si pesakit.  Ermmm, how to say?? Kiranya macam tak ikhlas lah nak jadi doktor gitu.

Oh, bila saya masuk dia tanya sakit apa? (soalan biasa para-para doktor ni) tanpa muka senyum okey!

Saya jawab, saya perasan ada satu ketulan di payudara sebelah kiri.

Doktor kata "bukak baju".

Masa tu saya pakai kemeja, tengah bukak butang baju boleh pulak doktor tu saound "boleh tak cepat sikit bukak baju tu, ramai lagi patient kat luar tu"

Terus saya sentap sangat!  Saya tahu mungkin dia penat, saya pun penat menunggu tapi bukan itu caranya menegur.  Boleh je kot guna perkataan yang lebih indah, lebih lembut dan secara tak langsungnya tak menyakitkan hati si pendengar.

Tekan sikit-sikit benjolan di payudara saya macam nak lenyekkan adunan roti and it's done.

Breast tissue je kata doktor tanpa penjelasan lanjut.

Ntah nak percaya atau tak masa tu sebab marah saya terus je balik dan tak buat pun regular breast check up  kat klinik sebab menyampah tapi selalu buat time mandi.  Saya rasa during bath is the best time to do self breast check up.

Ehhh, terpanjang pulak entry dan dah jauh lari dari tajuk.  Next entry lah ye (>_<)




No comments:

Asmaul Husna

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...