CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Love Has Tied Our Hearts Together

Daisypath Anniversary tickers

My Little Princess

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, July 16, 2012

~Istanbul: Day 2 (Seharian di Grand Bazaar @ Kapali Carsi)~


Eh. lama pulak tertangguh cerita Istanbul ni ye..Dah ada dalam draft cuma nak edit mana yang patut. Tang nak edit tu yang takde masa dan idea tu. Sorry ("_")

Sebelum terlupa better inform pasal hotel kami dulu, nama dia Hotel Inter.  Bukanlah hotel mewah tapi tapi hotel biasa je.  Memang dekat area-area yang kami tinggal ni takde hotel mewah yang 5 star semua.  Yang tu jauh ke sebelah sana. Area sini hotel budget je dan bayaran untuk semalam pun lebih kurang sama je.  Hotel Inter satu malam Euro72 (pay by cash) tapi kalau bayar pakai card credit harga dia up sikit jadik Euro80.  Since kami stay kat hotel ni 4 malam jadi dapatlah free airport transfer. Kalau nak dapatkan information pasal hotel ni boleh la klik kat sini.



Jom sambung cerita hari kedua.

Seawal pagi pukul 6 Mummy dah bangun tapi masih golek-golek atas katil sambil peluk cium si kecik, borak-borak dengan dia walaupun dia tak faham apa Mummy kata. Pukul 6 dah cerah dah.  Kat Istanbul waktu Subuh dalam pukul 4.30 pagi.

Lepas kami semua dah bersiap harus la turun breakfast dulu.  Takde nasi lemak, mee goreng ke ape ke ye.  Makanan yang dihidangkan hanyalah roti, scramble egg, sosej, salad, buah, cereal.  Ermmm...lebih pada breakfast style barat la cenggitu.  Istanbul ni lebih kebaratan sikit. Tapi yang penting ialah kami kenyang!

Hari kedua agenda kami adalah Grand Bazaar atau dalam bahasa Turki dipanggil Kapali Carsi. Bangunan ni telah mula beroperasi sebagai tempat perniagaan semenjak tahun 1461 lagi.  Boleh dikatakan Grand Bazaar ni ialah salah satu market yang terbesar di dunia dengan 5000 kedai terdapat di dalamnya.  Oh, larat ke nak cover semua.

Memang nampak kecik je tapi boleh sesat oullss :D
Semua kedai pun menjual barang yang lebih sama je.  Carpet, seramik, shawl, kasut, beg, barangan kemas, antik, beg kulit, baju kulit dan macam-macam lagi.  Yang penting sebagai pelancong kita kenalah pandai bargain ye.  Tawarlah sampai 70% dari harga asal.  Crazy?? No!!! Sebab memang dia akan letak harga sesuka hati je.  Kalau nak murah, jangan la malu-malu tawa menawar ye.  Kalau agak malu, bayarlah dengan harga yang mahal.  Takde siapa yang marah *wink*wink*


Seharian di Grand Bazaar sungguh penat rasanya.  Tak banyak jugak lah benda yang kami beli. Beli sikit-sikit je untuk kenangan kami di masa akan datang...









 Penat seharian di Grand Bazaar.  Nanti sambung lagi ye  :D


No comments:

Asmaul Husna

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...