CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Love Has Tied Our Hearts Together

Daisypath Anniversary tickers

My Little Princess

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, June 24, 2013

~St. Petersburg; Peterhof Palace and Garden~


Walaupun masih penat, tapi kami gagahi jugak untuk ke Peterhof.  City tour part 1 and part 2 je dah membuatkan kami berjalan dari pukul 12 tengahari hingga 12 tengah malam.  Dan di Peterhof ni jugak akan membuatkan kami berjalan lagi di sepanjang kawasan istana yang merangkumi park, fountain dan muzium.  But again muzium kami tolak ke tepi dulu.

Peterhof atau Petrodvorets adalah tempat WAJIB jika anda ke St. Petersburg.  Konon kata kalau pergi St. Pete tapi tak jejak kaki di Peterhof kiranya macam tak lengkap lah percutian tu.  Perumpamaan tu saya yang bagi tapi betul apa, sebabnya Peterhof adalah most famous and popular visitors attraction in St. Pete.

Peterhof Palace and Garden berkeluasan ermmm...memang luas (x jumpa pulak berapa sebenarnya keluasan taman ni..haih!) dan merangkumi beberapa istana dan taman seperti Grand Palace,  Park & Garden, The Fountains, Monplaisir, Marly Palace, Hermitage dan juga Cottage Palace & Alexandria Park.  Untuk keterangan lanjut boleh baca di sini.  Fuh, berjenuh jugak kalau nak cerita satu-satu.  Sori guys :(


Kami sampai di Peterhof dalam pukul 12.30 tengahari dan masa ni  Zara tengah tido.  Penat semalam tak habis (^_^)

Free entrance to Peterhof, tapi untuk upper garden jelah.  Kalau nak ke fountain dan lower garden bayaran adalah RUB450, bersamaan juga dengan RM45 seorang.

Dari entrance saya dah terpegun tengok keindahan taman ni.  Cantik sungguh pokok yang ditrim  daunnya, rumput carpet yang lembut, bunga-bungaan yang colorful. Jatuh cinta!







At first saya tergedik-gedik suruh husband ambik gambar bunga but then Syariq kata, "kak, kat area fountain and lower garden lagi cantik"..terus ku cancel nak ambik gambar.  Jom cepat-cepat kita ke fountain and lower garden!


Macam yang saya mention tadi untuk ke fountain dan lower garden kena beli tiket, RUB450.  Ramai jugak orang during weekend..dan ramai jugak pengantin yang datang sini untuk ambil gambar.  Memang tak rugi kot si pengantin ni berjalan kaki dengan kasut tinggi semata-mata untuk mengabadikan gambar perkahwinan mereka kat sini.

Cerita pasal lower garden nanti kita cerita di entry yang lain lah ye.  Nak gi beli tiket dulu! Hehehe *-*

....akan bersambung



2 comments:

Anis Rahim said...

jelesssss tgk korg ni.....jln2....nak jugakkkkkk....huarggghhhh

~♥ OjaAmran ♥~ said...

Anis: u are welcome here..anytime je anis oiiii :)

Asmaul Husna

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...