CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Love Has Tied Our Hearts Together

Daisypath Anniversary tickers

My Little Princess

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, March 26, 2012

~Kematian mengejut pada bayi~


Ianya terjadi secara tiba-tiba. Itu yang dikatakan ajal maut di tangan Tuhan tapi kita sebagai hambanya perlulah berusaha untuk mencegah hal-hal sebegini dari terjadi.

Kematian mengejut pada bayi atau "sudden infant death syndrome (SIDS)" selalunya terjadi pada bayi di bawah umur 1 tahun dan mengikut perangkaan seorang dari 1000 bayi meninggal setiap tahun disebabkan perkara tersebut..

Walaupun ia terjadi secara tiba-tiba, namun ada juga faktor lain yang menyumbang kepada terjadinya perkara tersebut:
  • persekitaran
  • posisi tidur
  • botol susu dimulut
  • ruang tidur yang sempit
Banyak lagi sebenarnya faktor yang boleh menyebabkan SIDS ni. Boleh baca kat sini  dan sini  jugak. Sebagai ibubapa yang prihatin, eloklah kita berjaga-jaga.

p/s:  Ramai yang menggalakkan saya untuk menidurkan Zara dengan cara meniarap supaya dia lebih nyenyak.  Tapi saya tak berani kerana melalui pembacaan saya, tidur meniarap juga adalah penyumbang kepada SIDS ini kerana ia boleh menyebabkan bayi sukar bernafas.  Ada juga yang beranggapan bahawa saya "penakut".  Ya, saya memang takut dan very protective dan prihatin dan berhati-hati kerana saya sayangkan Zara! Dia permata hati saya dan suami...


No comments:

Asmaul Husna

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...